Voorstellen voor een beter bestuurd Beveren

Durven nadenken over de toekomst zoals dat nu bv. al in Gent gebeurt: opmaak van een meerjarenplan ‘Beveren 2020’ met duidelijke doelstellingen en concrete maatregelen om doelstellingen te halen. Daarbij de gemeendiensten betrekken, net als de inwoners, verenigingen, sociale partners en adviesraden. Vorderingen in de realisatie van dit plan worden regelmatig bekend gemaakt via de gemeentewebsite en het gemeenteblad.

Overleg met de betrokken inwoners, wijkcomités of verenigingen organiseren in de ontwerpfase van een project (dus niet pas als alle plannen al zijn getekend). Het meldpunt op de gemeentelijke website uitbouwen tot een volwaardig inspraak- en vragenkanaal. De betrokkenheid van de burgers in de verf zetten op een jaarlijkse Dag van de Dialoog waarop iedereen die wil, nieuwe voorstellen en ideeën kan lanceren over gemeentelijke thema’s of dossiers.

Installatie van een onafhankelijke gemeentelijke ombudsman of –vrouw die klachten van inwoners en gemeentepersoneel over beslissingen van het gemeentebestuur en de werking van gemeentediensten behandelt.

De loketten van de gemeentediensten – ook in de deelgemeenten – minstens één dag per week tot 20u open houden zodat wie overdag werkt geen verlof moet nemen om administratieve verplichtingen te regelen.